24 Uren van Zolder & 24 Uren van Barcelona

 

Pech… maar dan tweemaal!

 

VDS Honda CivicDe afgelopen weken heeft VDS Racing Adventures van Raphaël van der Straten deelgenomen aan twee zeer verschillende races van eenzelfde duur, met name 24 uur: met de prototype Ligier JS49 in Zolder en met de Honda Civic 2 liter in Barcelona.
Beide malen was de prestatie goed, met een goed eindresultaat in zicht, tot er zich een probleem voordeed…


In Limburg was het doel van het team VDS om vooraan te eindigen in de categorie van de 2 liter sportprototypes, met van meet af aan een tweede plek in de race, met nieuwkomer Kris Cools achter het stuur.
Jammer genoeg zou een aanrijding met een Mazda, in de handen van enkele debutanten, leiden tot een opeenvolging van problemen.
Vanaf dat ogenblik deden er zich diverse problemen voor, aldus Raphaël van der Straten. “We doken keer na keer de pitlane in. De geometrie van de auto was verstoord en heel wat mechanische onderdelen waren geraakt. Verdomd jammer, want met Kris Cools, Jean-Marc Bourdouch, Vincent Vandenabeele, Marc Hallaert, René Brugmans en ikzelf hadden we hoog kunnen eindigen. Het team van Erik Qvick, dat de technische ondersteuning leverde, deed goed werk. Ik hou echter niet zo van dat soort open wagens en de Ligier JS49 is dus te koop. Het avontuur is over, laat de kopers maar contact opnemen.

Één week later, was het team VDS Racing Adventures aan het werk in Barcelona, om er deel te nemen aan de 24 Uur, georganiseerd door Creventic op het Circuit de Catalunya. Bijna 60 bolides stonden op de startgrid, een behoorlijk succes dus en voor de Belgische crew, bestaande uit Joël Vanloocke, Patrick Asnong, Wolfgang Haugg en Raphaël VDS, was het doel vooraan te eindigen in de categorie van de Honda Civic die we normaal in BGDC zien.
De wagen draaide als een horloge tijdens het eerste deel van de race”, gaat Raphaël verder. “Op een bepaald ogenblik, in de loop van de nacht, draaiden we tijden die aansloten bij de snelste wagens van het veld. Ik ben dan op een bepaald ogenblik achter een BMW verzeild geraakt die net uit de zandbak kwam en die lanceerde één van de stenen van die zandbak recht in mijn radiator. We waren toen 17de en 2de in de klasse, met acht ronden bonus op de 3de. We hebben als gevolg van het probleem 20 minuten stil gestaan, de achtervolging ingezet en we wilden nog in de top 3 van onze klasse eindigen. Op 90 minuten van het einde rook ik plots benzine in de wagen… Wat was er gebeurd? De ophanging van de motor had het laten afweten en had zo een benzineleiding beschadigd. Plots begon de wagen te branden en ik ben gestopt en in een recordtempo uit de wagen gekropen. We hebben negen brandblussers nodig gehad om de brand te blussen, zo hevig was het. Uiteraard was de race over… Ik vind het dubbel jammer voor José Close, die onze reserverijders was, en de laatste rijbeurt voor zijn rekening zou genomen hebben. We gaan de wagen opnieuw opbouwen en terugkomen!

Het doel is nu Francorchamps, voor de volgende race van de BGDC in de aanloop naar de 24 Heures 2CV en daar zouden we de Civic weer in competitie moeten zien.
Raphaël van der Straten zal ook de 24 Uur van de kleine Franse wagens rijden, aan het stuur van de #20 BNLL Racing, een bolide die mikt op het eindpodium.
Vervolgens zal de man van VDS Racing Adventures en VDS Cars naar Mexico trekken voor de Carrera Panamericana.
Verder staat de finale van de BGDC in Zolder op het programma, alvorens twee races in Sénégal te rijden met een Clio III.
Dan is het al 2014 en tijd voor de 24 Uur van Dubaï, met de VDS GT001-R die zijn comeback zal maken. Wat een programma…


Vincent Franssen

VDS Ligier JS49
Foto vrij van rechten - Clik to enlarge